2014: Outdoor bekent kleur

De beginjaren negentig komen terug in de buitensport: felle kleuren zijn weer helemaal ‘in’! Fluorescerende tinten met jeuïge namen als carribean sea, hot coral en aanverwante super lemons sprongen me afgelopen zomer tijdens de Outdoor Messe in het Duitse Friedrichshafen van alle kanten tegemoet. De paarse en knalroze rugzakken, knalgele technische t-shirts, ademende lichtgewicht regenjassen en multicolor schoenen deden zowaar pijn aan mijn ogen maar, toegegeven, ik werd er wel erg vrolijk van. We willen blijkbaar van veraf gezien kunnen worden in de natuur. Felle kleuren worden gecombineerd in een product met een strak en zelfs sober design. Het Zweedse Haglöfs zette de trend al in met de kledinglijn L.I.M. (“less is more”). Dezelfde kleuren zien we dit jaar terug op de stands van grote Amerikanen zoals Mountain Hardware, Columbia Sportswear, Patagonia, maar ook bij de wat traditionelere Duitse merken. Zo voert zelfs het oerdegelijke Jack Wolfskin vanaf volgend jaar ook fluorescerend geel, blauw en roze in haar jassen en windstoppers. Maar ook het Noorse Bergans bekent voortaan kleur.

Milieuvriendelijk
Bergans is ook het bedrijf dat duurzaamheid en verantwoord produceren al jaren in zijn bedrijfsbeleid heeft ingeschreven, waardoor het afgelopen zomer op de beurs als meest milieuvriendelijke buitensportfabrikant de begeerde Eco Award kreeg. Op duurzaamheid wordt door alle merken hoog ingezet, want de consument blijft, ondanks de crisis, gevoelig voor dit thema. Het houdt onder andere in dat PFC in de kleding, een schadelijke chemische stof die wordt gebruikt als coating om waterdichtheid te garanderen, compleet zal verdwijnen. In de wirwar van eco-labels die de laatste jaren zijn ontstaan lijkt het erop dat het Bluesign-certificaat langzamerhand de feitelijke standaard aan het worden is. Zo wil Haglöfs eind 2018 het label op 80 procent van zijn kleding hebben. Ook andere Europese merken hebben gelijkaardige ambitieuze doelstellingen.

Lichter dan licht
Gewichtsbesparing blijft ook een verkoopargument in de buitensport. Wie dacht dat deze trend ondertussen zowat uitontwikkeld zou zijn, heeft het mis. De merken claimen allemaal dat ze de lichtste softshell, wandelstokken (in carbon, bij het Oostenrijkse Komperdell) of rugzak ooit hebben weten te ontwerpen. Ik kreeg ademende, winddichte regenjacks te zien die amper 100 gram wogen! Hierbij worden alle fabrikanten voor de uitdaging gesteld hoe deze producten ook stevig en slijtvast te maken, want je wilt er wel graag enkele jaren van kunnen genieten nu deze producten (nog) ongeveer 2 euro per gram kosten.

Alleen blootsvoets is nog lichter
Vanaf dit jaar zetten alle fabrikanten massaal in op dé trend in de buitensport: trailrunning, wat wij vroeger gewoon veldlopen noemden. Bergrenners zijn de grammenjagers par excellence. Verwacht dus dit jaar niet alleen vederlichte regenvestjes en looprugzakken. Ook het schoeisel zelf wordt lichter.
En bijna ieder merk komt met zijn eigen trailrunschoenen op de markt, zeg maar: robuustere versies van loopschoenen, bedoeld voor ruw terrein. Zo bijvoorbeeld ook La Sportiva, het befaamde merk van klimschoenen. De Italianen combineren, net zoals in hun kledinglijn, heel aparte kleuren die zijn producten zo’n typisch Italiaanse uitstraling geven.
In het verlengde van de trailrunningtrends lijkt iedereen een nieuwe markt te willen creëren voor de niet-helemaal-bergrenners. Bij het Californische sandalenmerk Keen noemen ze het ‘fast hiking’, bij Haglöfs dan weer ‘speed hiking’. Wat het exact inhoudt, kon niemand mij duidelijk uitleggen, maar gewicht is een bepalende factor. Keen heeft met zijn nieuwe CNX-lijn ‘multi-sport’ schoenen ontwikkeld die minder dan 285 gram per stuk wegen. En met Keens bestseller, de Marshall, krijg je naar eigen zeggen een “snelle high performance schoen voor fast-hiking”. Een wandeling in het bos zal nooit meer hetzelfde zijn.

Verschenen in Het Laatste Nieuws, 15/2/2014

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s