Tips voor je sneeuwschoenwandeltocht

Ga je binnenkort de bergen in op sneeuwschoenen (rackets of raquettes)? Hier zijn enkele tips voor kleding, voorbereiding en uitrusting voor elke sneeuwschoentocht van elk niveau.

Hoe begin je eraan?

Het is even wennen om voor het eerst op sneeuwschoenen te lopen niet om te vallen. Er zijn verschillende types sneeuwschoenen. De modellen die je kunt huren, ‘moderns’ genoemd (zie reportage), voldoen doorgaans prima op de natte, zware sneeuw die we in Europa gewend zijn. Weeg je meer dan 80 kg, dan ben je beter af met een sneeuwschoen met een verlengd loopoppervlak.

Met sneeuwschoenen draag je waterdichte, hoge en liefst warme schoenen. Je voeten zet je iets meer uit elkaar dan bij gewoon lopen. Gebruik altijd wandelstokken met een breed roset en plant ze tijdens het stappen naast je in de sneeuw i.p.v. voor je als je niet continu wilt struikelen.

Planning en het terrein

Houd er rekening mee dat een wintertocht zeker de helft langer duurt dan een zomerwandeling. Bovendien is het landschap wit: alle herkenningspunten zijn verdwenen, de paden ook, wat als groot voordeel heeft dat je overal kunt (en mag) wandelen, met uitzondering van wildrustgebieden, maar het nadeel dat je misschien wel eens een keertje verdwaalt en een stuk terug moet. Oriëntatie en kaartlezen zijn dus bijzonder handige skills. Niks voor jou? Huur dan een lokale gids in.

Wie ’s winters de bergen in trekt moet altijd rekening houden met het lawinerisico op die plek en op die dag. Er is altijd een reëel lawinerisico op hellingen van 25 graden of steiler. Maar dus ook op minder steil terrein dat in de lawinebaan van een potentiële risicohelling ligt! Als beginner kom je niet op plekken steiler dan 25 graden; je zult zelfs merken dat 15 graden al moeizaam gaat op sneeuwschoenen.

Lawinebericht

Je vertrekt dus nooit zonder eerst het lokale lawinebericht te raadplegen! Zoek op Google met termen als “Lawinelagebericht”,“Bulletin d’avalanches” of “Rischio valanche”, raadpleeg de site van de landelijke bergsportvereniging of vraag het aan je gastheer of gastvrouw of in het lokale toeristenbureau. Bij gevarenniveau 1 en 2 kun je op hellingen tot 25 graden sneeuwschoenwandelen. Bij gevarenniveau 3 of hoger blijf je in vlakker terrein (15 graden of minder) en loop je nooit onder berghellingen door die steiler zijn dan 25 graden.

Kleding

Tijdens het wandelen op sneeuwschoenen krijg je het warm. Een dikke winterjas is niet handig: je loopt je helemaal in het zweet en neem je een pauze, of kom je ‘in de tocht’ te staan, dan koel je snel af. Het is daarom zaak laagjes te dragen die je aan- en uit kunt trekken. Wandel met dunne handschoenen want ook je handen worden snel warm. In je rugzak heb je altijd een muts en een tweede, dik paar handschoenen of wanten mee voor tijdens de pauzes.

Zelf vind ik een thermos met hete, zoete thee (wat ik anders nooit drink) tijdens het winterwandelen onmisbaar, en wat zoetere snacks. De suiker zorgt voor snelle energie en die heb je echt nodig om je warm te houden.

Jonathan Vandevoorde is hoofdredacteur van het tijdschrift Bergen Magazine (www.bergwijzer.nl) en begeleidt als gediplomeerd bergwandelgids huttentochten in de Alpen (www.mildadventures.org).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s