Boarding the Beast – in Club World naar San Francisco

Vanaf 29 maart 2015 vliegt British Airways met een gloednieuwe Airbus A380 tussen Heathrow en San Francisco. Aan boord is ook de nieuwe Club World ingericht, met alle gemakken van dien. Ik mocht meereizen, op voorwaarde dat ik er een positief stukje over zou schrijven. Voor een reisjournalist dus ‘lastig’, maar het comfort en de service waren werkelijk top. Een verslagje getikt op mijn hotelkamertje in de Italiaanse buurt North Beach.

Voor een perstrip naar San Francisco ben ik in de business class van British Airways net de plas over gevlogen. Ik ben hier om een Vlaamse te interviewen die ik over anderhalf uurtje voor het eerst ontmoet. Nadat ze hier de Amerikaanse liefde van haar leven gevonden had, is ze definitief in de City by the Bay neergestreken. Dit jaar is ze voor zichzelf begonnen en startte ze haar eigen bedrijf. Met vintage VW-busjes laat ze toeristen de leukste plekken van de stad zien. Een passender vervoersmiddel voor het centrum van de flower-power kan ik me inderdaad niet indenken.

British Airways’ business class dus. “Club World” noemen ze zelf het compartiment in de kist die ze voor de klassenloze nouveau riches bedoeld hebben die naar Silicon Valley pendelen. “Business class” is zó jaren negentig, snap je. En hoewel de stoelen en de bediening tijdens het 45 minuten durende huppeltje over het Kanaal (dan heet het weer Club Europe) niet zo veel verschilden van wat ik bij al mijn normale trips gewend ben (die ik dus in economy maak), kom ik van bij het boarden van de gloednieuwe A380 direct in een andere wereld terecht.

Nieuwe auto

De machine is net twee weken in de vaart en ruikt nog een beetje als een nieuwe auto. Ik laat mijn boarding pass zien (15A) en wordt meteen door een vriendelijk glimlachende dame met “Mr. Vendefoort” aangesproken en persoonlijk naar achteren begeleid. Ze loopt rij 15 echter straal voorbij en opent het gordijntje waarachter het gewone volk in economy zich ietwat chaotisch, zoals dat hoort, aan het nestelen is. Gezien mijn wat sjofele voorkomen (oude spijkerbroek, rugzak, licht verkleurd outdoorhemd) had de Britse voor zichzelf ogenschijnlijk geconcludeerd dat ik me van instapslurf vergist had en bij het plebs thuis hoorde. Dus ging ze achteloos aan mijn stoel voorbij en zocht aan de andere kant van het gordijntje naar de 15, om luttele seconden later met een elegante wuifbeweging vast te stellen dat de rijen in economy begonnen met nummer 16. Even prompt als vriendelijk werd ik vijf stappen achteruit gemaand en op de plek gewezen waar ik uiteindelijk recht op had: World Club 15A, mijn werkplek, eetkamer, fauteuil en bedje voor de komende 11 uur. San Francisco, here I come!

Extra

Tien uur later sta ik op het punt te landen en de jetlag begint aan mijn oogleden te trekken. Daar had zelfs First Class niets aan kunnen veranderen. Afgezien daarvan voel ik me fit en heb ik nergens pijntjes. Dat reizigers die vaker de lange afstand vliegen en veel tijdzones overbruggen graag extra betalen voor het comfort en de service kan ik me goed voorstellen. Mijn stoel, arm- en voetsteunen zijn in zowat elke positie te manoeuvreren, en de steun in de rug en lenden – mijn gevoelige plek – is dik in orde. Als ik geen 1 meter 92 lang was geweest, had ik in mijn persoonlijke cocon zelfs volledig gestrekt kunnen liggen (ben je kleiner dan 1m83, dan lukt het net). En de grootste ergernis van elke langere vlucht, de beenruimte, is hier natuurlijk niet in Frage. Ik weet het, de meesten onder u zullen niet voor hun plezier de Club World boeken. Maar wees gerust: ook achterin is beenruimte geen issue zoals bij die andere blauwe maatschappij. Naar wat mijn in de plebsklasse meereizende kompaan me achteraf wist te vertellen kon hij zijn knieën en benen royaal kwijt.

Natuurlijk vind ik de aandacht die ik krijg in Club World geweldig. Persoonlijk, vriendelijk en voornaam.Dus niet te nonchalant, iets wat men bij ons soms wel erg snel voor acceptabel aanziet.

Bij het uitstappen, dik tien uur later, was ik nog altijd “Mr Vendevoort” en of het nu Club World of Business Class heet, het maakt me niet uit. Want zo hoort het, toch?

De eindscore

Plusjes

Zit-/ligcomfort en functionele inrichting van de stoelen

Comfort in de cabine (geluidsniveau, ventilatie)

Vriendelijkheid van het personeel, continue aandacht, juiste tone of voice

Ik kom fysiek fit en zonder stramme spieren bestemming aan.

Minnetjes

Vooruit dan: de maaltijden, die waren echt niet bijzonder (de selectie wijnen echter wel). Het blijven Britten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s