Quote 500

“Uit Nederland? Ik heb vroeger veel gereisd. Ook elk jaar naar de Jaarbeurs, in Utrecht.”

Op een klein terras in een onooglijk gehucht in een naamloos dal van de Kitzbüheler Alpen ben ik in gesprek geraakt met deze Tiroler. Benen over elkaar en met één elleboog steunend op de knie zit hij over een glas pils gebogen, continu aan zijn sigaret trekkend. Uit nieuwsgierigheid had hij gevraagd waar ik vandaan kom met die reistas. Op zijn hoofd rust een boerenhoedje vol deuken. Is zijn hemd nu groen-zwart of blauw-zwart geruit? Het lijkt al maanden niet meer gewassen te zijn. Zijn snor ook niet, nu je ’t zegt. Enkele kennissen zitten mee aan zijn tafel, wat onwennig en stil door de aanwezigheid van die buitenlander. Hij niet. Hij lijkt een man van de wereld te zijn.

“Ik moest toen overal in Europa zijn, op beurzen en zo.” O? En waarom dan, vraag ik uit interesse. “Ik heb een energiedrank ontwikkeld. Rox. Ken je het?” Nee, es tut mir Leit, bij ons heb ik daar nog nooit van gehoord. Hij spelt het voor me: R-O-X. “Maar ik ben eruit gestapt. Mijn broer leidt het bedrijf nu. Ik krijg er nu alleen nog ein bisch’l aus”, glimlacht hij.

Vanachter de herberg komt een tractor met een strontkar langs het terras gereden. Luidruchtig draait het gevaarte, bijna te breed voor het steegje, de nauwe straatweg op. Enkele vliegen kunnen hun biotoop niet bijhouden en moeten dan mij hebben. Ongetwijfeld omdat ik de enige ben die niet rookt.

Ben je aan het rentenieren, vraag ik op de man af (hij vraagt erom, denk ik).

Welnee, hij heeft het druk zat! “Ik ben nog bijna elke dag daarboven.” Hij knikt met zijn hoofd richting het einde van het dal, waar ik alleen bossen zie. “Daar help ik mijn vader op de alm. Een beetje voor de koeien zorgen en zo, dat soort dingetjes.”

“Dat moet toch het mooiste zijn wat er is”, vind ik, voorzichtig de lokale opvattingen over geluk peilend. “Dat zie ik iemand uit onze Quote-500 namelijk zo gauw nog niet doen. Die willen toch alleen maar meer, meer, meer.” Ik merk aan zijn gezicht dat wat uitleg over wat de Quote-500 inhoudt wel op zijn plaat is (“de lijst met de 500 rijkste Nederlanders” vat ik het voor hem samen). Hij knikt, zijn sigaret uitdrukkend. Been there, done that, zie ik hem denken. Het hypermondaine Kitzbühel ligt immers op maar een uurtje rijden van hier. De herbergier, die het gesprek van achter zijn wolkje sigarettenrook volgt, proest het uit: “Je kunt hier wel met een Porsche gaan rond crossen, maar op deze weggetjes heeft dat geen enkele zin. Ze lachen je gewoon uit!”

De volgende ochtend trek ik voor drie dagen te voet de groen Oostenrijkse bergen in. De woeste natuur in. Eindbestemming Kitzbühel, dat wel.

2016_KATwalk_137-1

Geef een reactie

